Panik Atak / Panik Bozukluk

panik atak.jpg

Panik atak nedir?

Panik atak gerçek bir tehlike olmadığı halde duyulan yoğun bir korku ve endişe hissidir. Kişi kendisini yoğun bir hayati tehlike (kalp krizi, beyin kanaması gibi) hisseder ve bu yönde tepkiler gösterir.

Panik atak nedir

Panik atak belirtileri nelerdir?

Kişiden kişiye değişmekle birlikte en sık görülen panik atak belirtileri çarpıntı, göğüste daralma, nefes alamama, boğulma hissi, uyuşma, karıncalanma, bulantı, baş dönmesi, bayılacakmış gibi hissetme, bunların ardından gelişen kalp krizi gibi hayati bir tehlike şeklinde korku ve endişe tablosudur. Panik atak hastalarının büyük çoğunluğunda hayati tehlike korkusu ön plandayken bazı hastalarda aklını kaybetme, çıldırma benzeri bir korku oluşabilir.

Kişide bu belirtilerin hepsinin bulunması gerekmez. Tipik olarak belirtiler aniden başlar ve dakikalar içinde hızla artarak devam eder. Yaklaşık 10-15 dakika içinde belirtiler en yüksek noktasına çıkar ve hastalar yoğun panik duygusu yaşarlar.

Bazı hastalarda bu belirtilere yalnız kalma korkusu da eklenebilir.

Panik atak belirtileri

Panik atağın nedenleri nelerdir?

• Genetik ve biyolojik yatkınlık (Bazı kişilerin biyolojik olarak panik atak geçirmeye yatkın olduğu düşünülmektedir.)

• Kimyasal etkenler (Bazı ilaçlar, fazla karbonmonoksite maruz kalma)

• Kendisi veya yakınının geçirdiği ağır travma

• Aşırı kafein, sigara tüketimi

• Alkol ve madde kullanımı

• Tetikleyici bir olumsuz deneyim yaşama (asansörde mahsur kalma gibi)

Panik atak nedenleri

Panik atak kimlerde görülür?

Panik atak hemen her yaşta görülebilirse de en çok genç-orta yaşlardaki kadınlarda görülmektedir.

Panik atak kimlerde

Panik Bozukluk nedir?

Panik atak ve panik bozukluk gerçekte aynı şeyi ifade etmektedir. Panik atak kişinin yaşadığı tek bir atak dönemini ifade ederken, tekrarlayan panik atakların yaşanması veya yoğun bir patik atak yaşama korkusunun olduğu duruma ise tıbbi bir hastalık olarak "Panik Bozukluk" denilmektedir. Bu sadece tanımsal bir ayrın olup tedavide bir farklılık bulunmamaktadır.

Panik bozukluk nedir
panik atak etkileri

Panik atağın etkileri nelerdir?

Panik atak gerçekte tehlikeli bir durum olmadığı halde yarattığı yoğun endişe ve ölüm korkusu nedeniyle kişinin hayatında pek çok olumsuzluk ve kısıtlamaya yol açmakta, yaşam kalitesini son derece düşürmektedir. Hastalar panik atak sonucu gelişen belirtiler nedeniyle sık sık acil servislere başvurmakta, atak sonrası dönemlerde ise hastalıklarının teşhis ve tedavisini sağlamak için hastane hastane dolaşmaktadırlar. Hastalığın temel belirtileri çarpıntı, göğüste daralma, solunum sıkıntısı gibi bedensel bulgular olduğu için hastalar genellikle Kardiyoloji ve Göğüs Hastalıkları bölümlerine başvurmakta, yapılan detaylı tetkik ve incelemelere rağmen herhangi bir bozukluk saptanmamaktadır.

Panik atak yaşayan bireylerde yalnız kalamama, tek başına dışarıya çıkamama, otomobil sürememe, şehir dışına seyahat etmekte endişe, sosyal ortamlardan kaçınma gibi günlük hayatta birçok kısıtlama gelişebilir.

Panik atak nasıl teşhis edilir?

Panik atak / Panik bozukluk tablosunun tanısı uzman bir hekim tarafından detaylı klinik değerlendirme ve hastalık öyküsü ile konulabilir. Panik atak birçok bedensel hastalığa özgü bulgular içerdiğinden hastanın değerlendirilmesinde EKG, kan sayımı, tiroid hormon testleri, solunum fonksiyon testi gibi bazı incelemelerin yapılması gerekebilir. Genelde panik atak hastaları psikiyatriste başvurmadan önce birçok branştan farklı doktorlara gitmiş olduklarından bu tetkiklerde çok daha fazlası yapılmış olarak gelmektedirler.

panik atak teşhis

Panik atak nasıl tedavi edilir?

Panik atak / Panik bozukluk son derece endişe uyandıran bir hastalık görüntüsünde olsa da genellikle tedaviye hızlı ve iyi yanıt vermektedir. Panik atak tedavisinde psikotrop ilaçlar çok etkili olmakla birlikte, destekleyici psikoterapi, relaksasyon ve solunum egzersizleri de uygulandığında daha hızlı bir sonuç alınmaktadır.

Panik atak tedavi

UNUTMAYIN !!!

Panik atak,

• KALP KRİZİ GEÇİRTMEZ

• BOĞULMAYA YOL AÇMAZ

• HAYATİ TEHLİKESİ YOKTUR

• BAYILMAYA NEDEN OLMAZ

• KİŞİNİN AKLINI KAYBETMESİNE YOL AÇMAZ

Panik atak korkutur, korkuttuklarını YAPMAZ !